Tuesday, January 31, 2012

Kisah Kejayaan Azrymi Kudin – Pengarah Urusan Dynamic Crystal Network Sdn Bhd



PERNAH ada rakan menyifatkan tindakannya berhenti kerja di sebuah kilang dengan pendapatan mencecah RM12,000 sebulan sebagai ‘gila’.

Namun bagi Azrymi Kudin, 41, yang kini berjawatan Pengarah Urusan Dynamic Crystal Network Sdn Bhd, beliau rela melepaskan semua itu kerana mahu membina empayar perniagaan sendiri.

“Jika diikutkan gaji belasan ribu dengan jawatan kanan dalam sebuah syarikat gergasi, saya boleh dikatakan selesa, namun saya fikir untuk jangka panjang.

“Kerja seperti ini tiada pencen, malah semakin hari ramai mahasiswa keluar universiti, dan terfikir bagaimana anak saya pada masa depan jika tiada kerja selepas tamat pengajian universiti,” katanya ketika ditemui di pejabatnya di Taman Cemara, Sungai Petani, Kedah, baru-baru ini.

Begitupun, katanya, isterinya, Nazliah Ibrahim, 41, banyak memberi dorongan dan membantu ketika beliau mengambil keputusan berhenti kerja.

“Sebelum berhenti pada 2007, isteri ada mengusahakan bisnes kecil-kecilan iaitu butik pengantin dari rumah.

“Saya pula setiap Sabtu dan Ahad, bantu isteri dan cuti sekolah masa paling sibuk kerana banyak tempahan untuk kenduri kahwin.

“Apabila berhenti, isteri beri semangat dan kami menyewa kedai di Sungai Petani untuk menjalankan perniagaan butik pengantin,” katanya.

Siapa sangka, Azrymi juga berbakat dalam bidang solekan hasil pembabitannya dalam bidang itu, malah beliau kini turut mengadakan bengkel alat solek di seluruh negara untuk memberi tunjuk ajar kepada yang berminat mengenai solekan.

Katanya, perniagaan butik yang dimulakan pada 1998 berkembang sedikit demi sedikit sehingga mereka berjaya membuka sebuah lagi cawangan di Kuala Nerang, Kedah.

Antara pengalaman tidak dilupakan sepanjang mengusahakan butik pengantin ialah ada pengantin terpaksa menaiki perahu untuk disolek selepas rumah dilanda banjir selain beliau terpaksa meredah banjir dengan membawa kelengkapan perkahwinan.

Azrymi berkata, sepanjang terbabit dalam bidang itu, beliau terfikir mengapa tiada alat kosmetik berjenama Malaysia yang halal keluaran Bumiputera, sedangkan selama ini beliau menggunakan produk dari luar negara.

Berikutan itu Azrymi membuat kajian sendiri, terutama kehendak dan pasaran negara ini, sebelum berjaya menghasilkan jenama V2 (Vision of 2) merangkumi kosmetik, alat solek dan penjagaan kulit wajah seperti gincu, bedak, pewangi serta losen badan.

Katanya, untuk menghasilkan produk berkenaan, pelbagai cabaran ditempuh dari awal sehingga dikenali seperti mana hari ini.

“Saya pernah memohon pinjaman bank tetapi ditolak dengan alasan baru hendak memulakan perniagaan, malah ada juga menyatakan masih tidak cukup syarat.

“Mahu atau tidak, wang simpanan berjumlah RM200,000 terpaksa digunakan sehingga kami tiada simpanan langsung,” katanya.

Tidak cukup dugaan itu, 20 produk yang berjaya dihasilkan sukar memasuki pasaran, malah ada yang memandang sinis serta memfitnahnya.

“Selepas dilancarkan pada 2006, saya merantau bersama isteri ke seluruh negara. Kami pasarkan di mana-mana salun yang kami jumpa selain orang perseorangan.

“Ada yang menolak, pandang sinis, memfitnah dengan mendakwa syarikat kami berhutang dan muflis, malah ada juga kata produk kami tidak bagus.

“Lebih menyedihkan, ada yang menyatakan produk Malaysia tidak berkualiti,” katanya yang bekerja keras siang dan malam untuk memastikan produk mereka diterima.

Ketika itu Azrymi terfikir adakah beliau membuat keputusan salah selepas berhenti kerja selain rasa bersalah menyelubungi diri.

Begitupun, berkat dorongan dan semangat isteri, Azrymi bangkit dan tidak putus asa dengan apa diceburi.

“Sejak itu saya bertekad untuk terus memasarkan produk kami. Kami keluar pagi balik lewat malam merantau ke seluruh negara, malah ketika demam pun saya bekerja,” katanya.

Sikap tidak berputus asa dan usaha bersungguh-sungguh akhirnya membawa kejayaan apabila produk mereka diterima, malah kini memasuki pasaran Brunei dan Singapura.

Daripada beberapa produk, syarikat Azrymi kini memiliki 30 produk dalam tempoh lima tahun kewujudannya dan beliau menetapkan sasaran setiap empat bulan sekali, satu produk baru dikeluarkan.

Sebenarnya, kejayaan dikecapi anak jati Kedah itu turut dipengaruhi kehidupannya masa lalu.

Katanya, sejak berusia 10 tahun lagi beliau terdedah dengan dunia perniagaan apabila membantu bapa menjual ikan di pasar malam sekitar Kuala Kedah.

“Saya bukan lahir daripada keluarga kaya dan saya selalu membantu ayah menjual ikan, terutama pada hujung minggu atau cuti sekolah.

“Selepas tamat SPM (Sijil Pelajaran Malaysia) saya berniaga sendiri bermodalkan wang RM30 yang dipinjam daripada ayah untuk menjual kuih pulut sambal.

“Saya berniaga di sebelah gerai ayah dan mendapat keuntungan kira-kira 20 peratus,” katanya.

1 comments:

Salam tuan, untuk mendapatkan promosi terbaik dan dihati masyarakat di bahagia Selatan Malaysia dan Singapura, sila hubungi saya di talian 019 2053056 J'Zila Rahim Production JB. Layari FB J'Zila Rahim P'duction. Insya Allah saya boleh bantu.

Post a Comment