Wednesday, March 14, 2012

Kisah Kejayaan Ainual Azhar Jasmi – Pengarah Urusan AJ Food Industries (M) Sdn Bhd

PENOLAKAN sering dianggap sesuatu yang negatif dan mudah membuat seseorang kecewa. Namun jika direnungkan kembali, pasti ada hikmah di sebalik setiap kejadian, malah kadangkala lebih banyak kebaikan tersembunyi.

Tiga belas tahun lalu, anak Kuala Pilah itu yang bekerja dengan sebuah syarikat pembuatan sos milik Bumiputera pernah mencadangkan kepada majikannya supaya mengeluarkan mayonis. Beliau yakin produk itu boleh pergi lebih jauh di masa akan datang dan menjadi makanan digemari rakyat Malaysia.



“Ketika itu mayonis belum popular dan dianggap makanan orang Barat. Apabila saya mencadangkan majikan mengeluarkan mayonis, cadangan saya dipandang sepi kerana majikan tidak berani meneroka pasaran bagi produk baru itu.

“Ini menguatkan semangat saya untuk mengusahakannya sendiri. Saya berhenti kerja dan melakukan pembangunan dan penyelidikan (R&D) bagi mengusahakan produk berkenaan sebelum menghasilkan produk dua tahun kemudian,” katanya.

Menurutnya, bukan mudah untuknya merintis jalan membangunkan produk yang belum dikenali. Membuat mayonis bukan sesuatu yang mudah.

“Untuk menghasilkan produk baru, kita perlu ada pengetahuan, kefahaman dan teknik pembuatan produk. Untuk mendapatkan pendedahan lanjut mengenai teknik pembuatan mayonis, saya ke Jerman hampir sebulan.

“Tiba di sana, saya dapati teknologi digunakan pengeluar mayonis di negara itu terlalu tinggi. Saya mencari kaedah bagi pemprosesan yang tidak membabitkan pelaburan tinggi. Mengikut kemampuan yang ada, saya berjaya mengurangkan kos melalui penggunaan teknik konvensional,” katanya yang memiliki latar belakang pendidikan dalam bidang teknologi makanan.

Syarikatnya, AJ Food Industries (M) Sdn Bhd berjaya menghasilkan mayonis sendiri diberi nama Jasma iaitu gabungan nama bapa dan ibunya iaitu Jasmi dan Asma. Tidak seperti mayonis di negara Barat dan Arab yang masam, mayonis Jasma bersesuaian cita rasa masyarakat tempatan iaitu rasa masam tetapi lemak manis.

Ketika memperkenalkan produk, Ainual turun padang meminta pekedai memberi peluang kepadanya memasarkan produk. Walaupun pada peringkat awal mereka sukar menerima kerana ada syarikat pesaing yang memonopoli pasaran, penerimaan berperingkat membolehkan Jasma berlegar di pasaran.

Sesuatu yang ajaib, ternyata Ainual bernasib baik atau ‘langkah kanan’ kerana tiba-tiba syarikat pesaing yang mengeluarkan produk mayonis menghadapi masalah membekal. Ini membuka ruang yang luas untuk Ainual memperkenalkan produk Jasma.

“Saya tidak menghadapi masalah besar untuk memasarkan produk walaupun ia belum dikenali dan baru di pasaran. Walaupun pada masa itu pembungkusan kurang cantik, ditambah ia bukan produk makanan tempatan, pekedai dengan mudah memberi peluang saya memasarkan produk Jasma. Namun, kegembiraan itu cuma bersifat sementara kerana apabila syarikat pesaing mengetahui perkara itu, mereka terus melambakkan barangan mereka di pasaran,” katanya.

Tahun pertama dipasarkan, mayonis AJ Food Industries (M) Sdn Bhd mencatat jualan drastik, malangnya jatuh menjunam pada tahun kedua akibat lambakan produk pesaing selain masalah dengan kualiti produk Jasma.

“Mayonis yang kami pasarkan menghadapi masalah kerosakan ketika dalam pasaran. Masalah berlaku pertengahan 2000 dan berlarutan hingga 2004 menyebabkan syarikat hampir ditutup.

“Keyakinan pekedai menurun hingga memberi masalah untuk memasarkan kembali produk disebabkan sukarnya mendapatkan kembali kepercayaan mereka,” katanya.

Pada 2004, syarikatnya bangkit daripada kejatuhan dan mengambil masa dua tahun untuk membina semula nama.

“Seperkara yang saya peroleh daripada kejadian itu ialah pelanggan perlu dijaga. Syukur, mereka masih memberi peluang kepada saya memasarkan produk di pasar raya mereka,” katanya.

Menurutnya, antara kekuatan untuknya bangkit daripada kegagalan itu ialah apabila pekerjanya masih setia dan sanggup bersama mengharungi kesusahan dialami syarikat.

Antara pengalaman dilalui ketika memasarkan produk ialah pulang malam dan awal pagi. Malah, beliau pernah ditahan polis dan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) sewaktu menghantar barangan ke Gua Musang kerana tidak memiliki lesen kenderaan membawa barang (GDL).

“Saya nekad meminjam van abang untuk menghantar barangan walaupun tiada lesen kenderaan membawa barang,” katanya.

Bercita-cita menjadikan AJ Food Industries (M) Sdn Bhd sebagai syarikat Bumiputera yang berjaya dalam pengeluaran mayonis untuk pasaran tempatan dan antarabangsa, Ainual kini dalam perancangan mengeluarkan produk yang mempunyai nilai tambah di pasaran iaitu melalui penghasilan makan berasaskan mayonis.

Bagi menjaga nama baik dan kualiti produk, syarikat menyimpan sampel mayonis setiap kali pengeluaran untuk rujukan.

“Kami pernah melalui pengalaman kurang menarik iaitu produk dipasarkan rosak dan apabila merujuk sampel, didapati ia juga rosak. Setiap sampel disimpan sebagai rujukan jika berlaku kes bekalan rosak di pasaran. Selain itu, kami membuat analisis makmal dan analisis kimia bagi memastikan produk dalam keadaan baik, malah pelawat juga tidak digalakkan melawat kilang pemprosesan bagi mengelak pencemaran,” katanya.

PROFIL

NAMA: Ainual Azhar Jasmi
UMUR: 47 tahun
ASAL: Kuala Pilah, Negeri Sembilan
JAWATAN: Pengarah Urusan AJ Food Industries (M) Sdn Bhd
PENDIDIKAN: Diploma Sains Pertanian, Universiti Putra Malaysia (UPM) (1981-1983), Ijazah Sarjana Muda Teknologi Makanan, UPM (1984-1988)
ISTERI: Rokiah Hashim
ANAK: Nurul Syahidah (20); Maisarah (19), Mohd Hafiz Syamil (14) dan Amirah (10)

credit to HMetro

2 comments:

ASSALAMU ALAIKUM WR-WB KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMAH KASIH ATAS BANTUAN AKI,RUSLAN KARNA NOMOR GHOIB/RITUAL JITU YANG AKI,BERIKAN 4D (8301) BENAR BENAR TEMBUS 100% DAN SAYA MEMENANGKAN 380 JUTA ALHAMDULILLAH, SAYA BISA MEMBELI RUMAH DAN MOBIL WALAUPUN SAYA CUMA PNS GOLONGAN 1B.INI ADALAH KISAH NYATA DARI SAYA.JIKA ANDA PENUH KEPERCAYAAN DAN KEYAKINAN SILAHKAN ANDA HUBUNGI LANGSUNG AKI, RUSLAN SALEH KARENA APAPUN KEADAAN ANDA JANGAN PERNAH BERPUTUS ASAH KALAU SUDAH WAKTUNYA TUHAN PASTI KASIH JALAN.

JIKA ANDA BUTUH ANGKA RITUAL 2D 3D 4D DI JAMIN 100% JEBOL ATAU PUNYA MUSTIKA GHAIB INGIN DIPAKAI MENARIK UANG BILAH BERMINAT HUB KI RUSLAN SALEH DI NMR (_+_6_2_8_1_2_4_3_4_7_7_4_5_5_) ATAU KUNJUNGI WEPSITE (KLIK)www.penarikan-uang-ghaib.webs.com SAYA SUDAH BUKTIKAN 3X THNKS ROOMX SOBAT
★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★
╔══╗═════╔╗═════
╚╗╔╬═╦═╦═╣╠╦╦╦╦╗
═║║║╩╣║║╬║═╣║║║║
═╚╝╚═╩╩╬╗╠╩╬╗╠═╝
═══════╚═╝═╚═╝══
★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★

Post a Comment